Bekijk alles

Raadpleeg de Engelse versie als onze officiële versie.Opbrengst

Europa
France(Français) Germany(Deutsch) Italy(Italia) Russian(русский) Poland(polski) Czech(Čeština) Luxembourg(Lëtzebuergesch) Netherlands(Nederland) Iceland(íslenska) Hungarian(Magyarország) Spain(español) Portugal(Português) Turkey(Türk dili) Bulgaria(Български език) Ukraine(Україна) Greece(Ελλάδα) Israel(עִבְרִית) Sweden(Svenska) Finland(Svenska) Finland(Suomi) Romania(românesc) Moldova(românesc) Slovakia(Slovenská) Denmark(Dansk) Slovenia(Slovenija) Slovenia(Hrvatska) Croatia(Hrvatska) Serbia(Hrvatska) Montenegro(Hrvatska) Bosnia and Herzegovina(Hrvatska) Lithuania(lietuvių) Spain(Português) Switzerland(Deutsch) United Kingdom(English)
Aziatisch-Pacifisch
Japan(日本語) Korea(한국의) Thailand(ภาษาไทย) Malaysia(Melayu) Singapore(Melayu) Vietnam(Tiếng Việt) Philippines(Pilipino)
Afrika, India en het Midden -Oosten
United Arab Emirates(العربية) Iran(فارسی) Tajikistan(فارسی) India(हिंदी) Madagascar(malaɡasʲ)
Zuid -Amerika / Oceanië
New Zealand(Maori) Brazil(Português) Angola(Português) Mozambique(Português)
Noord Amerika
United States(English) Canada(English) Haiti(Ayiti) Mexico(español)
HuisblogGasklepspositiesensorgids - hoe het werkt, typen, gemeenschappelijke problemen en behandeling
Op 2024/03/6

Gasklepspositiesensorgids - hoe het werkt, typen, gemeenschappelijke problemen en behandeling

De gasklepstandsensor (TPS) is een cruciaal onderdeel van het motorbeheersysteem in moderne voertuigen.Wanneer een elektrische component binnen het brandstofinjectiesysteem defecteert, zou u misschien een slechte motorprestaties kunnen bedenken, maar het kan ook een probleem zijn met de gasklepstandsensor (TPS).Als het probleem van de sensor onopgelost blijft, zal uw motor worden beïnvloed, faalt en kan het zelfs stoppen met werken.Symptomen van een defecte TP's lijken echter vaak op die van andere falende elektronische componenten, en niet veel mensen weten hoe ze het probleem kunnen diagnosticeren.

Dit artikel is bedoeld om zich te verdiepen in de gashendelpositiesensor - het werkmechanisme te verkennen, gemeenschappelijke fouten te onthullen en u te begeleiden hoe u deze problemen vakkundig kunt oplossen.

Inhoudsopgave
- Wat is een gashendelpositiesensor?
- Werkprincipe van de gashendelpositiesensor
- Gemeenschappelijke problemen en oorzaken met gashendelpositiesensoren
- Problemen met een defecte gashendelpositiesensor oplossen
- Hoe om te gaan met een defecte sensor


Wat is een gashendelpositiesensor?



Gasklepstandsensor

De gasklepstandsensor (TPS) is een elektronische component in het brandstofbeheersysteem van het voertuig, belast met het regelen van de luchtstroom naar de motor.

Het wordt meestal gemonteerd op het gasklephuis, waardoor de gaskleppositie direct wordt bewaakt en het brandstofinjectiesysteem wordt gesignaleerd om ervoor te zorgen dat het juiste mengsel van lucht en brandstof aan de motor wordt geleverd.

Als de TPS -storing is, kan een reeks lastige symptomen volgen, wat de prestaties van het voertuig beïnvloedt.U kunt onder andere ontstekingsfouten, abnormaal brandstofverbruik en onstabiele motor die onder andere in stationair lopen draaien.Deze symptomen hebben niet alleen invloed op de rijervaring, maar kunnen ook leiden tot meer ernstige motorschade.

Types en werkende principes van gashendelpositiesensoren


Er zijn voornamelijk twee soorten gasklepstandsensoren: op potentiometer gebaseerde sensoren en op Hall Effect gebaseerde sensoren.

Op potentiometer gebaseerde TPS: ten eerste werkt de op potentiometer gebaseerde sensor met een variabele weerstand die is aangesloten op de gasas.Terwijl de bestuurder versnelt, verandert de rotatie van de gasas de weerstandswaarde tussen de uiteinden van de potentiometer, waardoor een variërend spanningssignaal wordt gegenereerd.Dit signaal wordt vervolgens geïnterpreteerd door de motorbesturingseenheid (ECU) om de gasopening nauwkeurig te bepalen, waardoor fijne aanpassingen in het brandstofinjectiesysteem kunnen worden aangepast en een precieze overeenkomst tussen het autoriteitenuitgang en de gasingang kunnen zorgen.

Hall Effect-Based TPS: het andere type is de op Hall Effect gebaseerde sensor, die een magnetisch veld gebruikt om veranderingen in de gasklepstand vast te leggen.In het bijzonder wordt een kleine magneet op de gasas gemonteerd.Terwijl de bestuurder het gaspedaal bedient, roteert de magneet met de as, langs de Hall -effectsensor en genereert een spanningssignaal dat ook wordt gevangen en geanalyseerd door de ECU voor brandstofaanpassing.

Hoewel beide soorten TP's op dezelfde manier functioneren bij het detecteren en voeden van de gasklepinformatie om de brandstofinjectie te optimaliseren, verschillen ze aanzienlijk bij de technische implementatie.Op potentiometer gebaseerde TPS wordt, vanwege de eenvoudiger structuur en lagere kosten, op grote schaal aangenomen.Ondertussen worden op Hall Effect gebaseerde TP's, die meer nauwkeurige gegevens en een betere duurzaamheid bieden, vaak gebruikt in krachtige toepassingen.

Veel voorkomende problemen en oorzaken met gashendelpositiesensoren



De montagepositie van de gasklepstandsensor

Voordat u zich verdiept in hoe u een defecte gashendelpositiesensor kunt identificeren, is het belangrijk om de kernrol van de TPS te verduidelijken: het is verantwoordelijk voor het monitoren van de openheid van de gashendel, die direct invloed heeft op de ontstekingstiming, brandstofverbruik, motorvermogen en algehele voertuigprestaties.Belangrijkste gegevens van de sensor worden doorgegeven aan de elektronische besturingseenheid van de motor (ECU), op basis van welke de elektronica van de auto de brandstoftoevoer en ontstekingstiming aanpassen om het optimale brandstof-luchtmengsel te bereiken.

Wanneer een TPS -storing, kunnen bestuurders een reeks problemen ondervinden, waaronder maar niet beperkt tot:


  • - fluctuerende stationaire snelheid, instabiliteit;
  • - Motor onverwacht vastloopt bij het verplaatsen of overschakelen naar neutraal;
  • - Motor stopt met lopend bij stationair;
  • - plotseling verlies van stroom tijdens het rijden of versnellen, wat resulteert in ongelijk rijden;
  • - Verminderd motorvermogen, wat leidt tot langzame versnelling, vooral merkbaar bij het beklimmen of het dragen van zware ladingen, zoals een trailer slepen;
  • - Controleer het verlichtend van het motorlicht op het dashboard, en geeft vaak aan dat een foutcode, zoals P0120, die een TPS -probleem suggereert, is herkend door het scantool;
  • - In sommige gevallen, abnormale toename van het brandstofverbruik.

Het is echter cruciaal dat, hoewel deze problemen kunnen wijzen op een defecte gashendelpositiesensor, ervoor zorgen dat de TPS zelf in goede staat is, de eerste stap in de diagnose is.

TPS wordt meestal verkrijgbaar in twee soorten: contact (filmweerstandstype) en niet-contact (magneto-resistief type), waarbij contactsensoren vatbaarder zijn voor falen.Fouten zijn vaak het gevolg van mechanische slijtage veroorzaakt door de beweging van de schuifregelaar over de weerstandspoor, waardoor onjuiste gegevens naar de elektronische besturingseenheid worden verzonden.

Fouten in de filmweerstand TPS kunnen zijn:


  • - Beschadigde of versleten schuifcontactpunten, wat leidt tot het falen van de weerstandslaag en elektrische contactonderbrekingen;
  • - Sensoruitgangsspanning die niet toeneemt, mogelijk als gevolg van slijtage op de basiscoating van het schuifregelaargebied;
  • - slijtage van de schuifregelaar -aandrijving;
  • - breuk van het vermogen of signaaldraden van de sensor;
  • - kortsluiting in het DPRS -circuit of signaalcircuit;
  • - Gebrek aan grafietlaagafzetting in het magneto -resistieve mechanisme, wat leidt tot draadbreuk of kortsluiting.

Of het nu gaat om contact- of non-contacttype, de sleutel tijdens de diagnose is ervoor te zorgen dat het TPS-mechanisme zijn functie nauwkeurig kan uitvoeren om de optimale motorbewerking te behouden.

Problemen met een defecte gashendelpositiesensor oplossen



Problemen met een defecte gashendelpositiesensor oplossen

Geconfronteerd met een vermoedelijke defecte gasklepstandsensor (TPS) hoeft u zich niet hulpeloos te laten voelen.Door een reeks zorgvuldig ontworpen diagnostische stappen kunt u het probleem effectief identificeren en oplossen.

Controleer de bedrading: controleer eerst dat de verbindingen tussen de TPS en de elektronische besturingseenheid (ECU) veilig op hun plaats zijn, zonder corrosie of enige vorm van schade.

Testspanningsuitgang: gebruik vervolgens een multimeter om te meten of de spanningsuitgang van de TPS soepel stijgt naarmate de gashendel opent, zoals verwacht.

Inspecteer de sensor: voer vervolgens een grondige inspectie van de sensor zelf uit op fysieke schade of tekenen van slijtage.Als de sensor inderdaad beschadigd is, wordt het vervangen ervan de onvermijdelijke keuze.

Reinig het gaskleplichaam: kijk niet over het reinigen van het gaskleplichaam, omdat opgebouwde vuil instabiliteit in het TPS -signaal kan veroorzaken;Een eenvoudige schoonmaakbaan kan de situatie soms aanzienlijk verbeteren.

Vervang TPS: uiteindelijk, als geen van de bovenstaande pogingen het probleem oplossen, kan het vervangen van de TPS het laatste redmiddel zijn.Bij deze stap wordt het sterk aanbevolen om een gerenommeerde leverancier te kiezen en ervoor te zorgen dat het vervangende deel van hoge kwaliteit is om de prestaties van het voertuig weer op het goede spoor te herstellen.

Hoe om te gaan met een defecte sensor


Het oude mechanisme vervangen door een nieuwe

Nauwkeurige diagnostiek heeft een defect onthuld in de DPDD.In dit geval wordt het noodzakelijk om de sensor te vervangen door een gloednieuwe, die de meest basale gespecialiseerde gereedschappen, een Phillips -schroevendraaier en een beetje geduld vereisen.

Eerst het uitschakelen van het vermogen en het resetten van de batterijterminals zijn voorwaarden voor het vervangen van de sensor.Vervolgens moet u de sensorconnector loskoppelen, die is uitgerust met een uniek vergrendelingsmechanisme.Los vervolgens de twee schroeven los die de sensor bevestigen aan de gashendelmontage om het oude mechanisme soepel te verwijderen, waarbij de weg wordt vrijgemaakt voor het nieuwe.Tijdens dit proces is het cruciaal om ervoor te zorgen dat de gashendel zich in de gesloten positie bevindt.

Vergeet bij het kopen van een nieuwe sensor de O-ring niet, die een rol speelt tussen de DPRS en de gashendel.Zorg ervoor dat u het nieuwe mechanisme installeert

De oude afdichtring is verwijderd.Bij het beveiligen van de TPS met montageschroeven is het van vitaal belang om de O-ring voldoende te drukken.Sluit vervolgens de connector opnieuw aan en zet deze vast met het slot.De batterijvermogen 3 tot 5 minuten loskoppelen om alle oude foutcodes te wissen die mogelijk in het elektronische besturingssysteem van de auto blijven, is in de meeste gevallen een onmisbare stap.

De TPS aanpassen als deze niet goed werkt of onjuist werkt

Tijdige aanpassing van het TPS -mechanisme kan de noodzaak van vervanging elimineren wanneer tekenen van storing verschijnen, waardoor de aanpassing bijzonder belangrijk is.

Door de sensorconnector te verwijderen of de draden onder het deksel enigszins bloot te stellen, zult u merken dat slechts twee draden cruciaal zijn: blauw (positief) en zwart (grond).Tijdens het aanpassingsproces zijn deze twee draden essentieel voor het bepalen van de spanning.Nadat de connector is verwijderd, verbindt u de multimeter -sondes met de overeenkomstige punten op de sensor.Zorg ervoor dat de draden na het voltooien van deze stap veilig zijn verbonden met de sensor en installeer het mechanisme opnieuw.De installatieschroeven hoeven niet te overdreven te worden aangepast, maar zorgen ervoor dat de sensor stevig op zijn plaats is, die kan worden getest door het voorzichtig te schudden.

Draai vervolgens de sensor voorzichtig, met de klok mee of tegen de klok in totdat het apparaat een lezing van 0,55 tot 0,56 volt toont.Vergroot indien nodig de installatiegaten om de rotatiehoek te verhogen.Na het instellen van de gewenste parameters vergrendelt u de TPS stevig.Voer vervolgens spanningsbesturingsmetingen uit en isoleer de blootgestelde delen van de draden indien nodig.

FAQ


Wat zijn de symptomen van een defecte gashendelpositiesensor?


  • Een onverklaarbaar bucking en schokken in het voertuig.
  • Plotselinge inactieve pieken.
  • Plotselinge motortalling zonder enige duidelijke reden.
  • Aarzeling tijdens het versnellen.
  • Plotselinge stijgingen in snelheid tijdens het rijden op de snelweg.
  • Intermitterend knipperen van controlelampje zonder duidelijke reden.

Kan ik rijden met een slechte gashendelpositiesensor?


Je zou er elke seconde over moeten zijn, maar het zou prima moeten zijn om 50 mijl te rijden als dat is hoe ver de dichtstbijzijnde winkel is.Het probleem met het hebben van een slechte gashendelpositiesensor is dat de hoeveelheid lucht die in de motor gaat, niet in staat is om meteen in het brandstofmengsel te worden ondergebracht.

Kan een auto rennen zonder een gasklepstandsensor?


Oude auto's zoals de mijne gebruiken een stalen kabel die het gaspedaal verbindt met de gashendel, dus een sensor zou niet nodig zijn om te rijden.Maar op een nieuwere auto, als de sensor nodig is voor een goede versnelling, zult u niet versnellen zonder.Maar de motor moet nog steeds goed omdraaien.

0 RFQ
Winkelmand (0 Items)
Het is leeg.
Vergelijk lijst (0 Items)
Het is leeg.
Feedback

Uw feedback is belangrijk!Bij Allelco waarderen we de gebruikerservaring en streven we ernaar deze constant te verbeteren.
Deel uw opmerkingen met ons via ons feedbackformulier en we zullen onmiddellijk reageren.
Bedankt voor het kiezen van Allelco.

Onderwerp
E-mail
Comments
Captcha
Sleep of klik om het bestand te uploaden
Upload bestand
Typen: .xls, .xlsx, .doc, .Docx, .jpg, .png en .pdf.
MAX -bestandsgrootte: 10 MB